3D träning

3D Camp lördagen 6 augusti 10.00

Första 3D tillfället blev lyckat, nu laddar vi om för mer träning nästa lördag igen. Jag kör igenom 3D-konceptet med massvis av härliga rörelser. Jag kombinerar styrketräning och löpning i alla tänkbara riktningar.

Var redo för en hel förmiddag med träning, jag anpassar tempo och rörelser efter förmåga, alla är välkomna.

Jag bjuder på mellanmålslåda från Hemmagastronomi.

Pris 160 kr. Betala gärna med Swish till 1234594586

Anmälan: jimmy@personalspace.se

IMG_0538

3D sommarträning 23 juli

Semestern är ett bra tillfälle att träna! Vi har extra tid och behöver samtidigt bygga upp energi inför hösten. Passa på att hänga med på min inspirationsdag på Ormberget, jag går igenom 3D konceptet med massvis av härliga rörelser. Jag kombinerar styrketräning och löpning i alla tänkbara riktningar.

Lär dig hur de nya rörelserna påverkar och aktiverar hela kroppen, det blir lika mycket pulsträning som utbildning.

Start 10:00. Var redo för en hel förmiddag med träning, jag anpassar tempo och rörelser efter förmåga, alla är välkomna.

Jag bjuder på mellanmålslåda från Hemmagastronomi.

Pris 160kr.

 

Anmälan: jimmy@personalspace.se

Förlora och bli en vinnare!

Haka på mitt 14 veckorsprogram för en långsiktig livsstilsförändring – och lämna onödiga kilon bakom dig. Steg för steg hittar vi din väg fram till ett friskare, friare och roligare vardagsliv. Träningen kommer utföras både individuellt och i grupp där vi peppar och inspirerar varandra. Fokus ligger på rörelse, funktionalitet, nya kostvanor, dialog och glädje!

Du får ett unikt och långsiktigt livsstilspaket med full support under 100 hälsosammare dagar. Under den här tiden kommer du att få lära dig hur, när och vad du ska äta samt hjälp med träning för att gå ner i fettvikt och sedan hålla den vikten.

I paketet ingår:

  • Introduktionsträff med föreläsning på Hotell Savoy
  • Kostplan – personlig kostplan som läggs upp enligt dina förutsättningar och mål
  • Träningsplan – individuell träningsplan och regelbunden individuell dialog för att följa upp och utvärdera
  • Gruppträning – ett gruppträningspass (60 min) i veckan med en unik träningsmetod på Hälsans Hus. Det är en härlig blandning effektiva roliga övningar för hela kroppen. Du får lära dig helt nya sätt att röra sig som är skonsamt och effektivt. Utöver viktnedgång så blir du vältränad och får en stark och fungerande kropp.
  • Filmade övningar – lär dig de senaste träningsmetoderna som fungerar i korta filmade träningssekvenser som kan utföras på egen hand i hemmet.
  • Daglig uppmuntran, recept och tips i en gemensam Facebook-grupp
  • Små uppmuntrande överraskningar under resans gång!

Till skillnad från många viktminskningsprogram och kortsiktiga dieter så är detta ett livsstilsprogram där du utöver en rejäl viktnedgång kommer öka allmänt välbefinnande genom effektiva rörelser och motion. I detta program kommer du igång och får kontinuerlig motivation under 100 dagar.

Startdatum: 2015-02-16 – invägning på Personal Space på Hotell Savoy
Slutdatum: 2015-05-25 – utvägning på Personal Space på Hotell Savoy

Kostnad: 6 000 kr

Betalning sker vid programmets start. Du kan också välja att dela upp betalningen i fyra delar á 1 600 kr.

Antal gruppträningspass: 14 fasta tider på Hälsans Hus. Vi kör 12 torsdagar 20.00 och 2 tisdagar 18.30. Första träningstillfälle torsdag 25 februari.

Frågor och anmälan: jimmy@personalspace.se eller ring 070-267 83 33

3Dfunktion

Utbildning i 3D funktion

Jag har ett spännande år framför mig med flera intressanta utbildningar, har precis kört den första i Göteborg, modul 1 i 3D Funktion med fokus på fot och fotled. Kortfattat betyder 3D Funktion att man rör sig i alla tre planen istället för isolerade mindre rörelser. De 3 planen är framåt/bakåt, sida/sida och rotation. Optimal funktionell träning där man ser kroppen som ett system och tränar upp många funktioner samtidigt. Utbildning byggde också på att utveckla förmågan att läsa av hur kroppar fungerar och vad varje individ behöver träna upp för att fungera bättre. I denna första modul har vi främst tittat på vad som händer i fötterna när vi rör oss och hur de kan tränas upp och behandlas för att prestera bättre. Vi har även ägnat två dagar åt att träna upp enklare massagetekniker för bindväv och muskler.

3Dfunktion

Nice marathon

Feedback från förra årets löpgrupp

Det var kul att läsa feedback från en kund som deltog i förra årets löpgrupp på Arcus hallen när jag följde upp och frågade hur löpsäsongen varit:

”Jag har sprungit på hela året. Största förändringen har varit att helt gå över till minimalistiska skor. Av en slump köpte jag ett par Nike free i vintras som visade sig vara väldigt behagliga på asfalt. Sulan är helt flexibel åt alla håll så fötter och vader har fått jobba. Det slutgiltiga provet kom när jag vågade genomföra ett maraton i dem så nu står alla traditionella skor på hyllan”. Det är starkt gjort, träningen har fortsatt konsekvent och effektivt och resulterat i rejäla förbättringar styrkemässigt.

Nu är det snart dags för 12 nya veckor löpning på Arcus och det finns några platser kvar om du också vill fortsätta effektiv löpträning över hela vintern. Vi kör igång på tisdag 20.00.

Nu ska jag först springa en marathon i Nice, wish me luck!

Löpning

Löpträning på Arcus hallen

Jag erbjuder återigen löpträning över hela vintersäsongen på ARCUS hallen. Se till att hålla löpningen vid liv hela vintern och ta din löpning till nästa nivå. I tävlingarna nästa år kommer du prestera betydligt bättre om du tränar effektiv och regelbundet året runt. Detta upplägg passar alla som vill komma i form med löpträning eller vill ta löpningen till nästa nivå, kanske prestera bättre på milen nästa år eller  satsa på en maraton. Oavsett form så kommer du utvecklas otroligt mycket över 12 veckor. Vi håller till i Arcushallen varje vecka tisdagar 20-21 med start vecka 46, tisdagen 10 november.

Pris för 12 veckor träning inklusive en föreläsning – 2400kr per person.

Vi kommer köra ett varierat upplägg med fokus på intervallträning. Det blir rejäl förbränning samtidigt som vi bygger upp din löpning. Vi använder oss av olika typer av massageutrustning som kompletterar löpträningen samt skadeförebyggande uppvärmningssekvenser som är bra att köra parallellt.

Datum

10 november– föreläsning och löpskolning. Vi går igenom allt gällande löpteknik, och löpskolningsövningar. Över hela vintersäsongen ska vi sedan öva denna teknik och förbättra kondition, styrka och hållning.

17 november                                                                12 januari

24 november                                                                19 januari

1 december                                                                   26 januari

8 december                                                                   2 februari

15 december                                                                9 februari

22 december                                                                16 februari

Trender i träning

Efter ett decennium med träning som fokuserat på snabba framsteg vad gäller viktnedgång och ökad muskelmassa, med mycket slit och släng och relativt hög skaderisk, är det äntligen dags för nya vindar. Den hetaste trenden inom träning är helt klart kroppsviktträning i alla olika former. Träningen ska utföras med så lite utrustning som möjligt och bara med egen kroppsvikt.

Detta träningstänk är långt ifrån maskinernas låsta isolerade rörelser och öppnar upp för en oändlig variation. En väldigt rolig, effektiv och samtidigt skonsam trend som grundar sig i framförallt gymnastik och yoga. Mycket gymnastiska övningar som så klart blir otroligt utmanande med Yogans tänk att övningar ska utföras i serie. Rörelserna utmanar balans, koordination, stabilitet, flexibilitet och styrka och låter muskler, senor och fästen successivt vänja sig vid belastningen. Kroppen gillar det!

Det positiva med denna trend tycker jag är att det faktiskt bygger upp rejäla grunder i kroppen. Man måste först öva upp rörlighet, balans, och basstyrka innan man kan bemästra handstående eller avancerade plankor och pistolsquats med rotation. Mentaliteten går också mot att acceptera att det tar tid att göra verkliga framsteg och att vi måste träna kontinuerligt för att nå målen. Nu är det slut på de ständiga uppehåll i träningen och att stoppa och starta om och om igen vid varje nyår.

Denna träningsfilosofi är en väldigt bra kombination för dig som kör mycket konditionsbaserad träning som löpning eller cykling, det ger en härlig rörlighet i höfterna och otroligt stark bål. Så häng inte upp dig på en träningsform utan upplev kvaliteten när du tränar varierat och effektivt. Din löpning kommer på sikt att känns lättare med betydligt lägre skaderisk.

Vissa tar denna trend ännu längre, kolla in klippet från Ido Portal, de kör kroppsviktrörelser i sittande, klängande eller krälande form. För att bygga upp grunderna inför detta rekommenderar de att köra en djup sittande ställning 30 minuter varje dag i 30 dagar för att öppna upp höfter och fotleder.

Sätt igång direkt och öva på dina handstående övningar – det tar tid att bli bra!

simcamp

Helgens träningsläger

Helgens träningsläger i Gällivare gav resultat! Ett intensivt simcamp med Jonas Colting som gav oss ett helt nytt sätt att crawla och tänka kring simning. Helgen startade med Jonas föreläsning – Den nakna hälsan där han pratar träning, kost och hälsa. Allt detta är förberedelser inför 2016 års tuffa målsättning, att köra Nice Ironman!

Löpskola

Ta chansen att löpträna hela vintersäsongen på Arcushallen. Denna gång startar vi på Arcushallen för att sedan avsluta med några utomhuspass fram i vår. Att springa runt 400meters banan i en friidrottshall är helt fantastisk träning, oavsett vilket nivå du startar på!

Detta är ett bra sätt att hålla löpningen vid liv hela vintern och bli riktigt stark när utomhussäsongen drar igång. I tävlingarna nästa år kommer du prestera betydligt bättre om du tränar effektivt och regelbundet året runt. Detta upplägg passar alla som vill komma i form med löpträning eller vill ta löpningen till nästa nivå, kanske prestera bättre på milen nästa år. Vi håller till i Arcushallen varje vecka måndagar kl 20-21 med start vecka 10, måndag 2 mars.

Pris för 12 veckor träning inklusive en föreläsning – 2 400kr per person. Detta inkluderar även ett säsongskort på Arcushallen. Skynda att boka din plats, begränsat antal platser. Jag kör små grupper för att du ska få så mycket som möjligt ut av träningen.

Vi kör ett varierat upplägg med fokus på intervallträning. Det blir rejäl förbränning samtidigt som vi bygger upp din löpning. Ni får prova olika massageutrustning som kompletterar löpträningen samt skadeförebyggande styrkeövningar som är bra att köra parallellt. Vi kör härliga uppvärmningsserier med funktionell träning för hela kroppen, med enbart din kropp som redskap. Framåt våren kommer vi även att köra utomhuspass.

Datum:

Första tillfället: 2 mars kl 20-21

Föreläsning och löpskolning. Vi går igenom allt gällande löpteknik, träningsgrunder och löpskolningsövningar. Över hela vinter och vårsäsongen ska vi sedan öva denna teknik och förbättra kondition, styrka och hållning.

2 mars, 9 mars, 16 mars, 23 mars, 30 mars, 6 april, 13 april, 20 april 4 maj, 11 maj, 18 maj.